Laatste verslag van dit jaar - Reisverslag uit Carterton, Nieuw Zeeland van Gerbert Kuijt - WaarBenJij.nu Laatste verslag van dit jaar - Reisverslag uit Carterton, Nieuw Zeeland van Gerbert Kuijt - WaarBenJij.nu

Laatste verslag van dit jaar

Door: Gerbert

Blijf op de hoogte en volg Gerbert

31 December 2012 | Nieuw Zeeland, Carterton

31-12-2012 16:30

Hoi allemaal!

En dan nu weer bericht vanaf the North Island. Want daar zit ik vanaf zaterdag weer. Ik zal nog even een beetje vertellen wat ik vorige week nog meegemaakt hebt.

Dinsdag
Vandaag was het Kerst. En dat betekent dat er helemaal niks te doen is. Alle winkels zijn dicht op een paar eettentjes na dus dat is niet veel. Maar de backpackers zat vol dus het was opzich nog wel gezellig. Beetje sterke verhalen ophangen met die gasten ;). Ze komen overal vandaan, ik deelde mijn kamer met een jongen (Christian) en een meisje (Jannie) uit Duitsland en maandagavond kwam Amir uit Israel erbij. Maar die was dinsdagmorgen toen we wakker werden al weer vertrokken. Hij had een briefje achtergelaten met o.a. zijn telefoonnummer erop zodat we hem nog konden texten als we wilden. Dus als ik nog eens naar Israel wil heb ik in ieder geval een contactpersoon ;)
Er zijn trouwens gigantisch veel Duitsers hier. In elke backpacker zitten wel een hoop Duitsers. Wat dat betreft is het net als Nederland in de zomer…;)
En dan mijn kerstmaaltijd… Jannie vroeg of ik met hen mee wilde eten. Dat is wel net zo gezellig natuurlijk. Ze had alleen spaghetti (zonder saus). Ik had de vorige dag een pizza gekocht als mijn kerstmaaltijd dus ik zei: oke dan kunnen we vanavond mijn pizza wel eten. Dus zaten we lekker aan de (droge) spaghetti met een beetje peper!
’s Middags ben ik nog even naar de beach geweest. Daar even wat rondgeslenterd en een ijsje gegeten. En ’s avonds de pizza ff in de oven gedaan. Maar ik had geluk: Jannie is vegetarisch dus konden Christian en ik de pizza delen! ;)

Woensdag
Toen was het tijd om de spullen weer te pakken en te vertrekken. Vandaag wilde ik naar Methven rijden. Dat ligt een paar uur rijden ten zuidwesten van Christchurch.
Christian en Jannie hadden werk gevonden in de buurt en dat lag op mijn route dus zij zijn even een stukje met me meegereden. Anders moesten ze de bus nemen en dat kost geld. En ik reed vandaag gratis dus hadden ze geluk!
Onderweg kwam ik nog een paar meren tegen: Lake Pukaki en Lake Tekapo waar ik nog even gestopt ben. Bij Lake Tekapo moest ik wel stoppen want iemand was zijn boot pal naast het meer verloren van de trailer (dus net iets te vroeg) en die lag midden over de weg. Dus tegen de tijd dat die boot geborgen was had ik het meer wel gezien…. Het was al een mooi eind richting het eind van de dag toen ik in een regenachtig Methven aankwam. Eerst maar even een backpackers opgezocht. Daar was het erg rustig. Er was alleen een echtpaar uit Oostenrijk. Dus dit keer geen Duitsers, ze praten alleen Duits…..
Ik had wel weer zin in een maaltijdje eigenlijk dus maar even de supermarkt opgezocht. Macaroni leek me wel een goed idee. Dat maakte ik thuis bijna elke donderdag dus dat moest goedkomen ;) Ze hadden alleen zakken van 500 gram… maar goed, ik dacht dat zal ook wel weer op komen. En nog een kant-en-klaar sausje erbij uit een blik en ik had weer een maaltijd!!
En het was inderdaad best veel… Ik had de helft van de macaroni gebruikt en toen ik het aan het koken was kwam er nog een meid uit.. (je raad het al) Duitsland binnen. Dus ik vroeg of ze een bord macaroni wilde. En dat vond ze wel een goed idee. Dus heb ik haar van mijn kookkunsten laten meegenieten!

Donderdag
Het was nog steeds regenachtig en ik heb koers gezet richting Christchurch. Ik heb het rustig aan gedaan en ben een aantal keren gestopt voor een fotootje. Toen ik bij een benzinestation stond kwam er een vrachtwagen om te tanken. (gebeurt vaker hè) Dus ik ff een foto maken van die truck en even een praatje maken met die chauffeur. Ik zei dat ik uit Holland kom en dat ik vrachtwagens mooi vindt enzo. Beetje wies kletsen natuurlijk. Oh, zegt ie, spring ff in de cabine dan kun je daar ook ff kijken. Wel leuk zulke dingen. Ook wilde hij mij wel even op de foto zetten met de truck.
Het was al tegen 13:00u toen ik in Christchurch aankwam. Daar is in 2010 een grote aardbeving geweest en in februari 2011 een grote naschok waarbij 185 mensen zijn omgekomen. Ze zijn nu nog steeds bezig met het opbouwen van de stad en ik wilde wel eens zien hoe dat er uit ziet na zo’n aardbeving. Maar ik had geen zin om het allemaal lopend te doen (ik heb tenslotte vakantie ;) ). Men heeft een speciale Red Zone Tour opgezet waarbij je met een bus door de Red Zone wordt gereden. De Red Zone is een gebied waar niet iedereen zomaar mag komen omdat het te gevaarlijk is vanwege instortingsgevaar van gebouwen. Maar de Red Zone Tour startte om 13:00u dus ik kon niet meer mee. (heb toch te lang gepraat en teveel foto’s gemaakt onderweg) maar dat maakt niet uit want ik heb tenslotte vakantie weet je nog?? ;)
De volgende tour was de volgende dag om 10:00u. Dus heb ik maar een afspraak gemaakt voor de volgende morgen.
Daarna ben ik richting Hanmer Springs gereden om daar een slaapplaatsje te gaan zoeken. De eerste backpackers was vol maar de tweede had nog een bedje over dus dat was ook weer geregeld.
Ik had nog een halve zak macaroni over van de vorige dag natuurlijk dus die heb ik maar even gekookt en met een beetje tomatensaus erover had ik weer een maaltijd! En ’s avonds ben ik nog even naar de Thermal Pools (zwembad) geweest wat ook wel lekker was.

Vrijdag
Ik moest om 9.45 in Christchurch zijn voor die tour dus ik ben om 8.00 vertrokken uit Hanmer Springs want het is zo’n 1,5 uur rijden. Toen gingen we de Red Zone in. Er ging een gids mee in de bus die ons van alles vertelde over de aardbevingen e.d. wat heel interessant was. Maar wat een bende is het daar nog! Ongelooflijk! Grote hopen puin en beschadigde gebouwen. Indrukwekkend om te zien.

Toen de tour afgelopen was ben ik verder naar het noorden getrokken want ik wilde gaan ‘whale watchen’ in Kaikoura. Ik had gereserveerd voor 16:00u voor een boottocht om walvissen te gaan spotten. We gingen eerst een uurtje de zee op tot we in diep water kwamen waar de walvissen te zien zijn (als je geluk hebt) En dat hadden we: er lag een walvis van een meter of 18 lang (langer dan de boot) en we konden hem naderen tot zo’n 50 meter. Na een poosje ging hij duiken en konden we mooi een foto maken van zijn enorme staart.
Toen was het tijd om terug te varen en op de terugtocht zagen we nog een school van zo’n 50 dolfijnen die rond onze boot zwommen en uit het water sprongen precies naast de boot. Dus dat was een mooi tochtje.

’s Avonds heb ik even heerlijk steak (biefstuk) gegeten in een restaurant. (je kunt natuurlijk niet elke dag gaan koken )
Zaterdag
Het was tijd om weer richting het Noorder eiland te gaan. Ik moest uiterlijk 9:30 bij de ferry zijn dus ik ben om 7 uur al vertrokken vanuit Kaikoura. Om 9.15 kwam ik in Picton bij de ferry aan en na een mooi overtochtje was ik om 13:15 weer in Wellington.
Om een uur of 3 kwam ik na een paar geweldige weken, zo’n 2400 afgelegde kilometers en bijna 1000 gemaakte foto’s in Carterton aan. Ik mocht bij John en Ada Geuze komen (ik heb de groeten overgebracht ome Dirk en tante Dina!) waar ik waarschijnlijk blijf tot Nieuwjaarsdag.

Vanavond na de kerk gaan we met een hele club naar een paar meiden thuis waar we New Years Eve (oudejaarsavond) gaan vieren.

Ik hoop aan het eind van deze week weer bij Berend en Ida te zien. Dus ik heb nog een dag of drie om daar te komen. Dat komt goed uit want wil ik nog graag even naar Taupo waar het grootste meer van NZ ligt en naar Hamilton. Dat ligt mooi op de route dus kan ik dat combineren.

Nou dat was weer een heel verhaal van zo’n kort weekje. Had ik niet verwacht eigenlijk maar misschien ben ik te langdradig…. Maar iedereen weer hartelijk dank voor de reacties en voor de Kerst en Nieuwjaarswensen en ik wil jullie ook nog even een hele goede jaarwisseling en alvast het beste toewensen voor 2013! Als het goed is heb ik 12 uur eerder Nieuwjaar dan jullie! Best een raar idee hè! ;)

Nou de hartelijke groeten maar weer vanuit Carterton,
Gerbert

P.S. Ik heb nog ook nog wat foto’s geplaatst bij het verslag van vorige week.

  • 31 December 2012 - 10:59

    Arita:

    Gaaaaaap...

    Ja sorry, Gerbert, maar wij hebben ook vakantie... ;)
    't Is altijd wel lekker om na een hectische week een weekje rustig aan te doen he... Krijg je geen hoofdpijn van al die indrukken die je elke dag krijgt? Dat past toch allemaal nooit in je hoofd?
    Als het goed is is het nog net oud jaar bij jou daar... Nog een uurtje... Doen ze daar ook zo gek met vuurwerk en carbid en al dat gedoe? Kun jij daar trouwens ook je mail lezen? Moest ik ff vragen...

    Nou, een goede jaarwisseling en we horen wel weer van je...

  • 31 December 2012 - 12:04

    Pa & Ma:

    Ha Gerbert,

    Wat een verhaal zeg, gelukkig ben je nu weer bij John en Ada.
    Bij ons is het 12 uur 's middags, maar we willen jou een gezegend en voorspoedig nieuwjaar toewensen!
    Ook van de oma's en opa!
    We zullen wel wat oliebollen voor je bewaren :-)
    Henriko heeft ze gebakken, dus dat zit wel goed!
    We wachten de foto's af (die zie ik nog niet op dit moment)
    Nou, de groetjes maar weer en tot ziens/horens.

    pa & ma

  • 01 Januari 2013 - 20:05

    Anja Dijkgraaf:

    Hoi Gerbert,

    tis maar goed dat je zoveel foto's maakt, want anders zou je terug in Holland nooit meer geloven dat je dit allemaal gedaan, gezien, meegemaakt, ervaren enz enz hebt.
    Tjonge, je zou jezelf niet bij kunnen houden.
    Lijkt me toch ook wel raar om Kerst en Oud en Nieuw te vieren als het volop zomer is. En dan zingen we in Holland van midden in de winternacht als de sneeuw neervalt.......
    Ik wens je een goed 2013 toe. Geniet nog van alles wat er te beleven, want nu is het echt zo om.
    Maar misschien lezen we eerst nog wel wat je belevenissen van deze weken zijn.

    groet Anja

  • 02 Januari 2013 - 21:01

    Henri:

    Ha Gerbert,

    De beste wensen voor 2013!

    Verder alles goed?
    Mooie verslagen en foto's heb je gemaakt. Mooi om te bekijken/lezen wat je allemaal meegemaakt hebt in NZ.
    Geniet nog maar van de laatste weken in Nieuw-Zeeland. Nu is het idd aftellen!
    Suc6 verder!

    Groeten,
    Henri




  • 02 Januari 2013 - 23:57

    Annamariaaaaaaaaaaaa:

    Dag meneer Kuijt,

    Hoe maakt u het? Jij zult nog wel moeten wennen als je weer in Nederland bent mn jongen. Want daar zal gewerkt moeten worden. Doch, dat moet ook wel weer goedkomen lijkt me want ik neem aan dat je zo onderhand erg uitgerust zult zijn.
    Gunst, je neemt het er goed van of lijkt dat maar zo?
    Slim bekeken overigens hoor;-) Maar het geld wat je aan de kiwi's pluk actie hebt overgehoduen zal inmiddels ook wel op zijn dacht ik zo.

    He, geniet nog even van je laatste weken.

    Groetjes Annemarie

  • 03 Januari 2013 - 22:50

    Stefan:

    Ha Gerbert,

    Teneerste wil ik je een gelukkig nieuwjaar toewensen!:)Maar dat zal wel lukken naar al je
    mooie verhalen telezen.;) Je vermaakt je in iedergeval goed daar in het verre vakantieland.
    Heel mooi voor je dat je veel reist en nieuwe dingen ziet en meemaakt.
    Ben toch wel een beetje jaloers!;)

    Geniet de laatste week er nog even goed van!!!

    Groetjes Stefan

  • 04 Januari 2013 - 11:16

    Tante Helma:

    Ha Gerbert,

    Ook nog het allerbeste toegewenst voor 2013! Nog even genieten jongen. Wat is het geweldig mooi zeg! Leuke, mooie foto's. Wat een mooie melkauto, ome Jan zou jaloers worden:)

    Groeten ome Jan, tante Helma en Willianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Carterton

Nieuw Zeeland

Even naar de andere kant van de wereld

Recente Reisverslagen:

17 Januari 2013

Back in Elspeet!!!!!

14 Januari 2013

Back in Auckland

05 Januari 2013

Back in Auckland

31 December 2012

Laatste verslag van dit jaar

24 December 2012

1e weekje South Island
Gerbert

Actief sinds 27 Okt. 2012
Verslag gelezen: 1225
Totaal aantal bezoekers 42205

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2012 - 16 Januari 2013

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: