1e weekje South Island - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Gerbert Kuijt - WaarBenJij.nu 1e weekje South Island - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Gerbert Kuijt - WaarBenJij.nu

1e weekje South Island

Door: Gerbert

Blijf op de hoogte en volg Gerbert

24 December 2012 | Nieuw Zeeland, Queenstown

24-12-2012 20:00

Hello there!

Maandag (17 dec)
Zo ik ben al weer een weekje aan het genieten op het Zuider-eiland. En niet alleen! Zondagavond na de kerk praatte ik met Benjamin Vergunst en hij vroeg of ik alleen naar het Zuider-eiland ging. Ik zei: Ja dat is wel de planning. Of ga je met me mee? Dat vond hij wel een goed idee dus heb ik hem maandagmorgen om 10:30 opgepikt en zijn we samen richting de ferry in Wellington gereden. Hij zou een weekje mee gaan om voor de Kerst weer thuis te zijn. Wel zo gezellig met z’n tweeën!
Na een overtocht van een uurtje of 3 kwamen we in een regenachtig Picton aan waar we de backpackers opgezocht hebben. We hebben onze spullen even naar onze kamer gebracht en zijn daarna boodschappen gaan doen. Want in de backpackers kun je normaal gesproken alleen slapen maar moet je wel voor je eigen eten en drinken zorgen. En dat moet je uiteraard ook zelf klaarmaken.
’s Avonds was het gezellig in de backpackers en er was nog een fire-dancing show met een paar van Nieuw Zeelands beste firedancers. Die geven een show met brandende fakkels.

Dinsdag
De volgende morgen zijn we richting het noordwesten gereden. Het was nog steeds regenachtig. Het was ons plan om te gaan kajakken in Abel Tasman National Park maar toen we daar na een paar uur aankwamen regende het niet meer maar het was nog wel bewolkt en geen lekker weer om te gaan kajakken. Dus hebben we besloten om door te rijden naar Collingwood in de Golden Bay in de hoop dat we de volgende dag mooi weer hadden om te gaan kajakken. Na een paar uur rijden kwamen we in de Golden Bay aan waar we naar het meest noordelijke puntje van het Zuidereiland zijn gegaan: Cape Farewell. Daar kun je een eindje in de zee de ‘hole in the rock’ zien. (Grote rotsen met gaten erin gesleten door het water). Maar het was zo mistig daar dat we nog geen 100 meter verderop konden kijken dus zijn we maar naar een backpackers gegaan in Collingwood die we onderweg al gezien hadden. Zij hadden nog een paar bedden voor ons over dus hebben we daar geslapen in de hoop dat het weer de volgende dag beter zou zijn….

Woensdag
En het weer was beter!! We zijn al vroeg opgestaan en om 7:00 uur stonden we al op het strand en vandaag konden we Cape Farewell wel zien! Het was heerlijk zonnig weer. Het weer kan hier snel veranderen dus dat was vandaag in ons voordeel.
Daarna hebben we weer koers gezet richting het Abel Tasman National Park. Aangekomen in Kaiteriteri hebben we daar een kajak gehuurd en zijn de Tasman Bay opgevaren. Dat was bijzonder mooi! Helderblauw water en goudgele stranden!! Kun je je haast niet voorstellen als je op dit moment in Nederland in de regen en de kou zit hè! ;) Na het kajakken hebben we nog even gezwommen en daarna was het tijd om te vertrekken want we wilden naar Westport (aan de westkust) rijden om daar te overnachten en dat is toch zo’n 350 km vanaf Kaiteriteri.
Maar de reis ging voorspoedig zodat we onderweg hebben besloten om door te rijden naar Punakaiki. Onderweg zijn we een paar keer gestopt op mooie uitkijkpunten en we zijn even gestopt bij de Buller River om over Nieuw Zeelands langste swingbridge (brug) te lopen.

Aangekomen in Punakaiki hebben we weer een backpackers opgezocht en we hadden een prachtlocatie. We zaten namelijk zo’n 100m vanaf het strand en precies naast een goede eettent! Dus dat kon niet beter! We wilden graag de zonsondergang zien maar we gingen eerst eten. Maar het duurde even voordat we onze kip en aardappelen (lees: patat) hadden en toen we het kregen was de zon al bijna onder. Dus hebben we gevraagd of we ons bord en biertje mee mochten nemen naar het strand en dat was geen probleem. Dus hebben we onder het genot van een heerlijke maaltijd genoten van een prachtige zonsondergang!
Het was een hele lange dag maar we hebben ontzettend veel mooie dingen gezien en gedaan.

Donderdag
Vandaag hebben we eerst de Pancake Rocks en de Blowholes bezocht. Daar staat Punakaiki namelijk bekend om! De Pancake Rocks zijn rotsen in de vorm van stapels pannenkoeken. Klinkt vrij logisch hè! De Blowholes zijn gaten in de Pancake Rocks waar het zeewater doorheen komt en omhoog spuit. Het is bijzonder mooi om te zien.
Na de Pancake Rocks bekeken te hebben zijn we richting Frans Josef gereden. Na een uurtje of 2,5 rijden kwamen we hier aan en zijn we naar de gletsjer geweest. Het landschap is zo verschillend hier. Van een bijna tropisch strand naar geweldig mooie rotsen en dan weer naar de gletsjer met de bergen met de eeuwige sneeuw eromheen. Wat een onvoorstelbaar mooi (ei)land!!

Na de Frans Josef gletsjer gezien te hebben zijn we een kilometer of 20 verder gereden naar Fox Glacier. Hier is ook een gletsjer te zien (de Fox Glacier) maar die hebben we niet van dichtbij bekeken. In Fox Glacier hebben we eerst weer een backpackers opgezocht en daarna zijn we naar het Lake Matheson geweest. Dat is een meer waarin je de reflectie van de Mount Cook (hoogste berg van NZ) en de Mount Tasman kunt zien. Wat een bijzonder mooi uitzicht hadden we daar!! Dat is misschien wel het allermooiste wat ik tot nu toe gezien heb in NZ!! Bekijk de foto maar, dan krijgen jullie hééééél iets een idee van hoe mooi het in werkelijkheid is!!!! We kregen het idee om de volgende morgen heel vroeg terug te gaan om weer foto’s te maken. Het wateroppervlak was nu al vrijwel glad maar vroeg in de morgen is het vaak helemaal spiegelglad. En dan konden we ook mooi de zon zien opkomen vanachter de bergen. Als het tenminste net zulk lekker weer zou zijn als vandaag…..

Vrijdag
….maar dat was het niet! We hadden de wekker op 6 uur gezet maar toen we uit het raam keken was het bewolkt en regenachtig. We konden de zon dus niet zien opkomen dus zijn we maar snel weer het bed ingedoken!! Dat was ook niet vervelend hoor! Voor degenen die denken dat dat een grote teleurstelling was… ;) Na een paar uurtjes zijn we na een ontbijt van toast met jam en pasta (zo’n beetje elke dag hetzelfde omdat het makkelijk mee te nemen is buiten de koelkast ;)) uit een regenachtig Fox Glacier vertrokken.
En na regen komt zonneschijn!! Dat bleek wel want na een uurtje of 3,5 rijden kwamen we in een zonnig Wanaka aan! Daar zijn we even naar de tourist information gegaan om te kijken wat er allemaal te doen is. En de Jetboat leek ons wel wat. Dus hebben we daar even voor gereserveerd. Het duurde een half uurtje voor we vertrokken dus hebben we even aan het strand wat gedronken en wat chips gegeten. En gelijk even wat hongerige meeuwen en eenden gevoerd ;)
Toen was het tijd om te vertrekken. Er gingen 6 personen mee, Benjamin en ik, en nog een gezin uit Zweden. De boot was de moeite waard. Het was een boot met een 6,2 Liter V8 motor van Chevrolet die 350 pk heeft. Dus die wilde wel vooruit…. Na een tocht van een uur over het Lake Wanaka en de rivier was dat feest weer afgelopen. Daarna hebben we even een skydive geboekt voor de volgende dag op Wanaka Airport…

Toen was het weer tijd voor huishoudelijke activiteiten. We hebben een backpackers gezocht en gevonden en hebben boodschappen gedaan. Daarna zijn we de keuken ingedoken om onze kookkunsten te vertonen. We hebben soort van saté stokjes gebraden en rijst met saus klaargemaakt. Toch een soort van ‘gezonde’ maaltijd. Dat heb je af en toe ook nodig hè! Het smaakte overigens heerlijk! (ik zou het toch niet gezegd hebben als het mislukt was, haha!!!)
’s Avonds zijn we nog even in town geweest om wat te drinken en toen was het weer tijd om naar bed te gaan want we wilden natuurlijk fit zijn voor de skydive en niet in slaap vallen tijdens de vrije val….;)

Zaterdag
Eerst hebben we even een heerlijk ontbijtje met bacon en eggs klaargemaakt! Dat is een goed alternatief voor jam en pasta. Na het ontbijt zijn we naar Wanaka Airport gereden waar we om 11 uur de skydive hadden.
Eerst kregen we een video voor de veiligheid en instructies te zien. Daarna kregen we een overall met muts en bril en werden we in een harnas gehesen. We maakten kennis met onze instructeur waarmee we de skydive zouden maken (het was uiteraard een tandemsprong ;)). Toen was het dan echt tijd om het vliegtuig in te gaan. We zaten totaal met 6 springers+instructeur en een paar camera-parachutisten opeengepakt in het vliegtuigje. Tja, en dan kun je niet meer terug….. Na een klein kwartiertje vliegen waren we op 12000 feet (3,6 km en 50 m om precies te zijn) aangekomen. Het was tijd om de springen!!!!! En dan zit je op de rand van de deuropening van dat vliegtuig en dan is 3,6 km toch best hoog hoor!! Maar goed, gewoon springen en hopen dat die gast achter me goed aan me vast zit!
De vrije val was 45 seconden waarbij we eerst even een paar salto’s in de lucht maakten en waarbij je een snelheid bereikt van zo’n 200 km/u. Na de 45 seconden klapte de parachute uit en kon je wat beter van het uitzicht genieten. Lake Wanaka en Lake Hawea waren ook mooi om te zien vanuit de lucht met de bergen eromheen! Ik mocht nog even de parachute besturen wat ook heel leuk was! En na een minuut of 5 landden we weer veilig op de grond. Dus dat is snel bekeken!
Mijn hele skydive is gefilmd zodat ik het op USB mee kon krijgen maar na die tijd kreeg ik te horen dat mijn video om de één of andere reden mislukt was!!!! Dus dat was goed balen! Daar had ik het voor gedaan!;) Ik vroeg wanneer de volgende skydive was. Ik dacht: dan ga ik nog wel een keer voor de video! Maar die was ’s middags om 3 uur pas weer dus dat duurde te lang! Maar goed, het was wel een geweldig mooie ervaring!!

Toen was het tijd om naar Queenstown te gaan om daar het weekend door te brengen. Na weer onderdak geregeld te hebben bij de backpackers hebben we op alleen de boodschappen na niet zoveel meer gedaan. We waren nogal moe van de skydive (adrenaline) en mijn oren zaten nog een hele poos dicht vanwege de hoogte. Dus we zijn maar op tijd naar bed gegaan.

Zondag
De zondag is vrij rustig verlopen. We hebben even een paar kerkdiensten geluisterd via internet en zijn een eind wezen lopen. Het weer was heerlijk en het was dan ook erg mooi om langs het Lake Wakatipu (waar Queenstown eigenlijk omheen ligt) te lopen.

Maandag
Vandaag was het de laatste dag dat Benjamin mij vergezelde. Hij moest om 13.30 op Queenstown Airport zijn voor zijn vlucht naar Wellington. Dus we hadden deze morgen nog om wat te doen. We zijn met een gondel een berg opgegaan waar we in de Luge geweest zijn. Dat is een klein karretje (soort kart zonder motor) waarmee je de berg af kunt rijden. Gaat nog best wel hard! Het is een typisch Nieuw Zeelandse uitvinding dus dan moet je dat eigenlijk wel gedaan hebben als je hier toch bent ;) Het was erg leuk om te doen en daarna was het voor Benjamin tijd om z’n spullen te pakken. Ik heb hem naar het vliegveld gebracht en ik hoop de Kerst door te brengen hier in de backpackers in Queenstown. Ze kennen hier trouwens maar één Kerstdag. Dus geen Tweede Kerstdag zoals in Nederland.
Woensdag hoop ik te vertrekken richting Christchurch en zo verder noordwaarts om dan vrijdag weer in Picton te zijn om zaterdagmorgen met de ferry naar Wellington te varen.
Dat was een weekje South Island waarin ik samen met Benjamin ontzettend veel gezien en gedaan heb!!
Ik begin toch al wel af te tellen naar 15 januari! De tijd gaat zo hard! Nog maar 3 weken te gaan en dan moet ik zo langzamerhand mijn koffers gaan pakken om naar huis te gaan! Daar kijk ik overigens ook wel naar uit hoor!
Iedereen weer hartelijk dank voor de reacties en ik wens jullie allemaal Gezegende Kerstdagen toe vanuit een zonnig Queenstown!!!

Groetjes Gerbert

(Ik zet er nu wat foto's op en de komende dagen nog wel wat. Het uploaden gaat nogal langzaam en de verbinding is niet altijd optimaal. Dus hou mijn weblog maar even in de gaten.)

• 24 December 2012 - 10:59

Anja Dijkgraaf:

Hoi Gerbert,

niet te geloven hè?
    Als je van al deze ervaringen nog niet helemaal ondersteboven bent weet ik het ook niet meer.
    Daar kun je in het nieuwe jaar (als je weer een harde werker bent ;-) ) wel op teren lijkt mij.
    En breng dan ook gelijk maar een enorme dossis zonlicht mee terug, want in de afgelopen week hebben wij dat licht erg weinig gezien.
    Ik wens jou ook Gezegende Kerstdagen!
    Geniet nog een paar dagen op het zuider Eiland en een goeie reis naar Wellington,

groet Anja

• 24 December 2012 - 11:30

Arita:

Wat zal Nederland saai, nat en vlak zijn als je terug komt... :(

Jij ook een goede Kerstdag en een goede jaarwisseling...

Groetjes

• 24 December 2012 - 11:42

Tante Helma:

Ha Gerbert,

een gezonde maaltijd????? Rijst en saté???? ahum.... het wordt weer tijd voor de gezonde hap van je mams:)
    Jij ook gezegende kerstdagen en een goede jaarwisseling.

Hart.gr. ome Jan, tante Helma en Willianne

• 24 December 2012 - 12:35

Ome Adriaan En Tante Gea:

Dag Gerbert,

Fijn om te lezen dat je het er goed naar je zin lijkt te hebben, als je het niet prettig vond zou je het waarschijnlijk toch niet zeggen ahummm!
    Maar het is je van harte gegund en misschien heb je onderhand genoeg energie opgedaan om na je terugkomst in ons natte Nederland je taak als vertegenwoordiger op te pakken.
    Nog een een fijne afronding van je reis en een behouden thuiskomst toegewenst.
    Een goede Kerst en een goede jaarwisseling wensen we je ook nog toe.

Hartelijke gr,

Hannah

• 24 December 2012 - 12:52

Annamaria:

Man, man man,

Wat een avonturen, ik heb zo het idee dat de tijd veel te snel gaat of niet?
    Nog even en je moet weer terug, of zit je er over te denken om je ontslag in te dienen, haha;-)
    Ik zie net dat mijn vadertje en moedertje mijn naam onder hun verhaaltje gezet hebben maar ik wist daar niks van hoor ;-) Dus vandaar ook nog maar even een verhaaltje van mij.

Zwaai je 9 januari wel even als je een vliegtuig over ziet komen? Ik hoop overigens niet dat je ons vliegtuig gaat zien want dat zou betekenen dat hij behoorlijk de weg kwijt is ;-)

He tot ziens maar weer.

Groetjes Annemarie

• 24 December 2012 - 15:47

Berthil:

hoihoi,

Wat en belevenissen, wel leuk om es mee te maken ;)
    Het zou me anders weinig schelen om uit het vliegtuig te springen...
    oja, goede kerstdagen en a happy new year!
    t' zal hier wel rustig wezen... Dat is het de laatste maandjes ook al wel trouwens :P
    Goeie reis naar Wellington.
    Geniet nog maar mooi even van Nieuw-zeeland

groetjes Berthil!!!!!!! (en de rest van de fam.;))

ps; ik zie ook uit naar 16 januari!!

• 24 December 2012 - 17:38

Wijmie En Aart Juffer:

Hoi Gerbert,
    Hier even een krabbel uit een zomers Elspeet.
    Zo te lezen heb je weer veel gezien. Wij hopen dat je het naar je zin hebt, maar dat zit wel goed denk ik. Wij hopen na de kerst nog een paar dagen naar de sneeuw(???) te gaan.
    We wensen je goede kerstdag(en) toe en een gezond 2013. En bij gezondheid zien wij je weer in Elspeet.

Hartelijke groeten Aart, Wijmie, Jan, Arno en Majorieke Juffer.

• 24 December 2012 - 23:05

Fam. E.Kuijt:

Beste Gerbert,

Het is elke keer weer genieten om je reisverhalen te lezen, zeker deze laatste, geweldig mooi!
    Ook al heb je geen videofilm van je sprong, die ervaring neem je je leven mee.
    Nu je toch in Queenstown bent moet je eigenlijk ook nog even helikopterskiën, als het tenminste mogelijk is.
    We hebben de koffer voorlopig niet nodig, dus wat houd je tegen om nog een paar maand daar te blijven, geld kosten doet het toch al (misschien zit er in een verborgen hoek nog wel een stapel Canadese dollars van Opa's reis).
    Wat je ook doet, ook van ons nog een gezegende Kerst toegewenst en alvast een gelukkig Nieuwjaar.

De hartelijke groeten van,

Ome Everard, tante Hannie en de jongens

• 26 December 2012 - 19:51

De Buren Van Nr 10:

Ha Gerbert,

Leuk al die verslagen en foto's! We hebben je helemaal gevolgd door Nieuw-Zeeland... Geweldig joh!
    Wat heb je leuke en gevaarlijke;) dingen gedaan en wat een prachtig land!
    We zijn heel benieuwd naar al je andere foto's en verhalen als je terug bent!!! Om alles te vertellen en te laten zien heb je misschien wel een week nodig. Dan mag altijd een weekje komen logeren:D

Geniet nog even van je laatste weken Nieuw-Zeeland!
    We wensen je alvast een goede jaarwisseling en hopen je over een paar weken weer gezond in Elspeet te zien.

Hartelijke groet,

de buren van nr 10

• 26 December 2012 - 20:57

Dirk En Dina:

hoi Gerbert
    Zo te zien vermaak je je nogal
    Heel mooi om je te volgen.
    Af en toe een stukje herkenning.
    Als je nog bij Ada en John komt.wil je de groeten doen
    Wij zijn bij hen geweest.Ja Gerbert het begint nu op te schieten
    Geniet nog maar even
    De beste wensen voor het nieuwe jaar en de hartelijke groeten
    van ome Dirk en tante Dina

• 29 December 2012 - 11:50

Evert & Eline:

Háááá Gerbert,

weer een leuk en vooral een láng verslag ;-) om te lezen.
    Wat maak jij daar veel mee zeg, super!
    Nou geniet er nog maar van, want voor je het weet ben je weer in Nederland!!
    Heb je een fijne kerst gehad?

Een fijne jaarwisseling toegewenst en we spreken je snel weer...

Greeets E & E